Pedagog u predškolskoj ustanovi – vrtiću
Što pedagog radi u vrtiću?
Što ga se može pitati, o čemu razgovarati, zatražiti savjet?
Andrijana Lončar Surić, prof. pedagogije
Uloga pedagoga u vrtiću određena je humanističko razvojnom koncepcijom predškolskog odgoja i obrazovanja. Pedagog je dio stručnog tima vrtića, uz njega dio tima u vrtiću čine još i psiholog, rehabilitator ili logoped.
Profil stručnog suradnika pedagoga nezaobilazan je čimbenik ostvarivanja kvalitetnog rada jedne predškolske ustanove i njegov rad uključuje široki spektar djelovanja i to u odnosu:
- na dijete
- na roditelje
- na odgojitelje
- na stručni tim
- na društvenu sredinu
Kvalitetan vrtić je onaj vrtić u kojem se stalno uči, gdje je cilj cjeloživotno obrazovanje, u kojem nema prisile ni na jednoj razini, gdje vlada suradnja, povjerenje i poštovanje. Pedagog je u ovom slučaju uvijek u funkciji unapređivanja, planiranja i vrednovanja programa rada s djecom, odgojiteljima i roditeljima.
PEDAGOG U ODNOSU NA DIJETE
- Obavlja poslove vezane za upis nove djece (sudjeluje u provedbi upisa, inicijalnim razgovorima s roditeljima i djecom te formiranju odgojno- obrazovnih skupina, prati novoupisanu djecu u vremenu prilagodbe)
- Prati razvoj djece (sudjeluje u otkrivanju njihovih posebnih odgojnih i razvojnih potreba te poduzimanja odgovarajućih mjera, surađuje po tom pitanju s roditeljima i nadležnim specijalističkim službama)
- Procjenjuje psihomotorni, kognitivni i socio-emocionalni razvoj djeteta (sudjeluje u identifikaciji i planiranju/programiranju rada djece s posebnim potrebama, prati djetetovo ponašanje i interakcije s drugom djecom i ostalim sudionicima procesa)
- Organizira i prati ostvarivanje odgojno-obrazovnog procesa (promišlja i kreira kvalitetne odgojno-obrazovne uvjete za svu djecu u ustanovi, predlaže načine i oblike obogaćivanja odgojno-obrazovnog procesa, predlaže i inicira promjene koje će doprinijeti djetetovoj dobrobiti)
PEDAGOG U ODNOSU NA ODGOJITELJE
- Prati, procjenjuje i pomaže odgojiteljima u unapređivanju odgojno-obrazovnog procesa (motivira odgojitelja na uvođenje inovacija u rad s djecom, pomaže odgojiteljima u refleksiji odgojno-obrazovne prakse, promovira i demonstrira suvremene metodičke i interakcijske pristupa u odgojno obrazovnom radu, prati prostorno uređenje soba dnevnog boravka i općenito kvalitetu odgojno-obrazovnog rada)
- Pomaže odgojitelju da prepozna i procijeni djetetove potrebe
- Podrška je i pomoć odgojiteljima u interakcijama s roditeljima
- Pomaže u vođenju pedagoške dokumentacije i bilješki
- Potiče stručna usavršavanja kao i profesionalni razvoj odgojitelja
- Sudjeluje u ostvarivanju programa stručnog usavršavanja
- Organizira stručne aktive (usavršavanje) unutar ustanove
- Radi s pripravnicima prilikom ostvarenja pripravničkog programa
- Podrška je odgajateljima u istraživanju i unapređivanju vlastite odgojno-obrazovne prakse
PEDAGOG U ODNOSU NA RODITELJE
- Pruža stručnu pomoć u odnosu na pitanja vezana za odgoj djece (savjetodavni rad u rješavanju razvojne i odgojne problematike)
- Pruža podršku roditeljima u prihvaćanju specifičnih teškoća vezanih uz posebne potrebe djeteta
- Provodi inicijalne razgovore s roditeljima prilikom upisa djeteta u vrtić
- Predlaže i sudjeluje u provedbi raznovrsnih oblika suradnje i komunikacije između obitelji i vrtića
- Potiče aktivno sudjelovanje roditelja u odgojno-obrazovnom procesu
- Informira i upućuje roditelje o odabiru najpogodnijeg programa za dijete (kraći i obogaćeni programi)
- Provodi i/ili sudjeluje u organizaciji roditeljskih sastanaka i predavanja za roditelje
- Sudjeluje u provođenju anketa i upitnika za roditelje
PEDAGOG U ODNOSU NA DRUŠTVENU SREDINU
- Redovito surađuje s društvenom sredinom u organizaciji i obogaćivanju rada ustanove
- Upoznaje i informira društvene čimbenike s obilježjima odgojno-obrazovnog rada vrića
- Organizira različite oblike suradnje s društvenom zajednicom (suradnje s osnovnim školama, s ostalim dječjim vrtićima, suradnje sa specifičnim stručnim službama, Centar za socijalnu skrb, s različitim kulturno – društvenim institucijama u vidu obogaćivanja programa odgoja i obrazovanja kao Gradska knjižnica, muzeji, kazalište, Dječji dom, različite javne službe i sl.)
PEDAGOG U SURADNJI SA STRUČNIM TIMOM VRTIĆA (PSIHOLOGOM, REHABILITATOROM I LOGOPEDOM)
- Sudjeluje u planiranju i valorizaciji svih sudionika odgojno-obrazovnog procesa
- Provodi akcijska pedagoška istraživanja s ciljem istraživanja i unapređivanja pedagoške prakse
- Sudjeluje u stručnom usavršavanju odgajatelja
PEDAGOG U SVAKODNEVNOJ PRAKSI VRTIĆA
- Svakodnevno obilazi odgojne grupe, prati aktivnosti djece i odgajatelja
- S odgajateljem prati ponašanje djece u grupi, te prema potrebi kontaktira ostale stručne suradnike
- Partner je s odgajateljem u reorganizaciji prostora
- Razgovara, vodi stručne rasprave odgajatelja te savjetuje po potrebi o pojedinim područjima svakodnevnog rada odgajatelja
- Predlaže stručnu literature, slikovnice, nove ideje vezane za odgojno-obrazovni rad s djecom
- Sudjeluje s uvođenju odgojitelja pripravnika u odgojno-obrazovni rad
- Organizira i provodi interna stručna usavršavanja (tijekom godine)
- Zajednički radi na planiranju, programiranju, organizaciji, realizaciji i valorizaciji programskih sadržaja u vrtiću
- Surađuje na organizaciji izvedbenih programa
- Surađuje na prezentaciji rada vrtića u javnosti
- Zajednički planira Odgojiteljska vijeća, stručne grupe i radionice
- Surađuje u organizaciji akcija, proslava, predstava, izleta
- Sudjeluje u nabavkama didaktičkog materijala i unapređivanju materijalnih i organizacijskih uvjeta za ostvarivanje procesa njege, odgoja i obrazovanja
- Sudjeluje u zajedničkom rješavanju odgojno – obrazovne problematike